Verse groenten goed verkocht in super

Nederlandse supermarkten hebben in de eerste zes maanden van dit jaar vier procent meer verse groenten verkocht. De omzetstijging is te danken aan de hoge prijzen voor groente in het eerste kwartaal en acties met groenteprijzen in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI, meldt het Agrarisch Dagblad. In het eerste halfjaar is de omzet uitgekomen op 793 miljoen euro.

Supermarkten voeren meer acties met groente en fruit en afzetorganisaties signaleren een scherper prijsbeleid van supermarktketens. Het lijkt erop dat acties leiden tot een betere verkoop, aldus IRI.

Het prijsniveau van groente lag in de eerste drie maanden in vergelijking met 2006 tussen de 17 en 21 procent hoger. In het tweede kwartaal daalden de prijzen fors. Vanaf april tot en met juni daalden groenteprijzen met circa 23 procentpunt. Daarmee ligt het huidige prijspeil op het niveau van oktober vorig jaar.

De omzet van fruit nam in het eerste half jaar af. Supermarktketens zagen hun omzet met 2 procent teruglopen naar 523 miljoen euro. De daling zou kunnen worden verklaard door de gestegen fruitprijzen.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!