Tevredenheid over e-commerce neemt af
Gepubliceerd op 6 april 2005 om 00:00
De omzet van e-commerce neemt wereldwijd toe. Er is echter niet alleen maar goed nieuws uit deze sector. Zo zijn Amerikaanse online kopers steeds minder tevreden en vinden Nederlandse managers en professionals de e-commerce-activiteiten van hun eigen bedrijf weinig succesvol. De waardering voor online winkels is nog steeds hoog, maar is wel aan het dalen, zo blijkt uit onderzoek van Foresee Results. In het vierde kwartaal van 2004 nam de tevredenheid over e-commerce met 2,7% af tot 78,6%. Ter vergelijking: de tevredenheid wat betreft retail lag op 72,6%. De waardering voor grote e-tailers is afgenomen van 84 naar 80% in 2004. Een bedrijf als eBay scoorde in 2004 een waardering van 80%, Priceline.com 73% en Expedia 76%. In Nederland vindt bijna eenvijfde van de managers en professionals dat hun eigen land achterloopt als het gaat om e-commerce. Als belangrijkste problemen bij het implementeren van e-commerce beschouwen zij een gebrekkige kwaliteit van websites (45%), gebrekkige afstemming interne bedrijfsprocessen (41%) en producten/diensten niet geschikt voor e-commerce (40%). Van de mkb`ers zegt meer dan 20% dat hun e-commerce-activiteiten niet succesvol zijn.
Reacties 0