'Station wordt winkelcentrum'

Treinstations zullen steeds meer bezoekers trekken die alleen komen winkelen. "De groeikansen liggen bij de niet-reizigers", aldus retaildeskundige Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland in de Volkskrant.

Servex exploiteert vrijwel alle stationswinkels en -horeca. "We hebben Starbucks ‘actief benaderd’ om vestigingen op stations te openen", vertelt Servex-directeur Madeleine van der Zwaan. In het najaar wordt het eerste van twee filialen op Amsterdam Centraal geopend, en later volgen de stations in Rotterdam en Leiden.

Servex wil via luxewinkels als Starbucks de allure van het station vergroten. "Het station moet zo veel te bieden hebben dat reizigers in de verleiding komen een trein later te nemen", aldus Van der Zwaan.

De omzet van Servex groeit al jaren. Van 232 miljoen euro in 2004 naar 321 miljoen euro in 2008. Winstcijfers wil Servex niet vrijgeven. Maar met meer dan 4000 werknemers en meer dan 300 verkooppunten van achttien formules is het een van de grootste horecabedrijven van Nederland. Op de stations heeft Servex vrijwel geen concurrentie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!