Jonge ouders geven minder uit aan babyspullen

Jonge ouders hebben in 2004 € 607 miljoen uitgegeven aan zwangerschap- en babyartikelen. Dit is een daling van 17% ten opzichte van 2003. Toen werd er nog voor € 727 miljoen uitgegeven. De daling is het directe gevolg van de prijzenslag in de dagelijkse babyproducten. Daarnaast heeft de opkomst van verkoopsites met tweedehands babyproducten een negatief effect op de omzet. De daling van het aantal geboortes van 203.000 baby’s in 2003 naar 194.000 in 2004 (een daling van 5,5%) is een derde oorzaak van de forse omzetdaling in zwangerschap- en babyspullen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Wij Special Media. “Afgelopen jaar hebben de oorlogen in supermarkt en drogisterij voor flinke prijsverlagingen gezorgd. De omzet van dagelijkse producten, zoals babydoekjes, luiers en huidverzorging is daardoor drastisch gedaald. Een pak pampers kostte begin 2003 nog € 17,99 en nu nog maar 11,99”, aldus Rob van Vroenhoven, directeur van Wij Special Media. “Vooral moeders van tweede kinderen geven veel minder uit. Kennelijk zijn ze ‘nuchterder’ geworden en nemen ze genoegen met tweedehandsspullen”, aldus Van Vroenhoven in het AD.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!