Middelgrote supers duiken in het rood

Ondernemers met een middelgrote supermarkt rekenen op een zwaar jaar. Iets meer dan een kwart verwacht in de rode cijfers terecht te komen. Dat blijkt uit het tweede Supermarktonderzoek van het ING Economisch Bureau.

Van de ondernemers met een supermarkt tussen de 700 en 1000 vierkante meter denkt 26 procent dit jaar met verlies te moeten afsluiten. Dit komt met name door de dalende marges, vanwege vele prijsacties. Zij zijn onvoldoende in staat de kosten van die acties te compenseren door hogere omzetten.

De pijn wordt minder gevoeld door ondernemers met een supermarkt groter dan 1000 vierkante meter. Zij trekken meer klanten die weekboodschappen doen en margerijkere producten meenemen. Daarbij komt dat grotere supermarkten een relatief lager kostenniveau hebben waardoor zij genoegen kunnen nemen met een lagere marge, aldus ING. Het onderzoek werd in juni van dit jaar onder 108 supermarkten gehouden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!