Ondernemers met een middelgrote supermarkt rekenen op een zwaar jaar. Iets meer dan een kwart verwacht in de rode cijfers terecht te komen. Dat blijkt uit het tweede Supermarktonderzoek van het ING Economisch Bureau.
Van de ondernemers met een supermarkt tussen de 700 en 1000 vierkante meter denkt 26 procent dit jaar met verlies te moeten afsluiten. Dit komt met name door de dalende marges, vanwege vele prijsacties. Zij zijn onvoldoende in staat de kosten van die acties te compenseren door hogere omzetten.
De pijn wordt minder gevoeld door ondernemers met een supermarkt groter dan 1000 vierkante meter. Zij trekken meer klanten die weekboodschappen doen en margerijkere producten meenemen. Daarbij komt dat grotere supermarkten een relatief lager kostenniveau hebben waardoor zij genoegen kunnen nemen met een lagere marge, aldus ING. Het onderzoek werd in juni van dit jaar onder 108 supermarkten gehouden.
Middelgrote supers duiken in het rood
Gepubliceerd op 10 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0