Veel advertenties van retailers bevatten disclaimers als ‘op=op’ of ‘zolang de voorraad strekt’. Heeft dit enig juridisch nut? Jazeker. Met de nieuwe regelgeving over oneerlijke handelspraktijken luistert het nauw welke disclaimer wordt gebruikt. Daarnaast moet de voorraadgrootte aan bepaalde eisen voldoen. Zeker als de te verwachten respons groot zal zijn.
Bij de Björn Borg boxershorts-actie die eerder dit jaar plaatsvond bij Kruidvat ging het echter mis. Het begon met een simpele advertentie in de huis-aan-huisfolder van Kruidvat: ‘Björn Borg Herenboxer in de maten S t/m XL, verkrijgbaar in diverse kleuren. Van 21,95 voor 14,99.’ Een koopje dus. Een vrouw uit Groningen wilde graag zo’n voordelig boxershort kopen, maar viste achter het net. De behulpzame medewerkster vertelde haar dat elk Kruidvatfiliaal slechts zes exemplaren zou hebben ontvangen. Dat vond de vrouw te gortig, waarop zij een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Deze sprak zich voor de eerste keer uit over misleiding bij voorraadbeheer.
Alles over lokkertjes is te lezen in het augustusnummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Lokkertjes zijn altijd verboden
Gepubliceerd op 31 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0