Doordat het productaanbod in een aantal branches steeds breder wordt, weten consumenten niet meer waarvoor ze moeten kiezen. In hun onzekerheid kiezen zij dan op prijs, meldt Het Financieele Dagblad. Philippe Smit, ceo van Impact Retail, betreurt het dat die keuzestress leidt tot een sterke gerichtheid op prijs. “In die complexiteit zoeken consumenten houvast in prijs, maar ook die houvast is er niet, want de apparaten zijn helemaal niet vergelijkbaar. Prijzen zijn in alle winkels ongeveer gelijk. Alleen de één schreeuwt wat harder dan de ander.”
Ook computerfabrikant Intel merkt dat consumenten steeds moeilijker kunnen kiezen. Volgens de hardwareleverancier is de aankoop van een computer een emotioneel, maar ook lastig en moeilijk proces. Voor een op de tien consumenten is het zó moeilijk dat ze zelfs van de aankoop afzien. “Dit komt door een ongedifferentieerd productaanbod’, aldus Edgar Smith, retail marketingmanager van Intel Nederland. “We zullen er niet aan ontkomen dat het aanbod nóg breder wordt: er komen bijvoorbeeld ultradunne laptops bij.”
Consument heeft vaker keuzestress
Gepubliceerd op 3 september 2009 om 00:00
Reacties 0