De Nederlandse supermarktbranche blijft groeicijfers noteren. In de eerste acht maanden nam de omzet toe met 4,4 procent tot 20,9 miljard euro, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van GfK Panel Services. Dezelfde periode vorig jaar zette de supermarkten gezamenlijk nog twintig miljard euro om.
Volgens de onderzoekers is de omzetgroei vooral te danken aan succesvolle promotiecampagnes. Consumenten kregen meer belangstelling voor aanbiedingen en waren ook bereid daarvoor verschillende supermarkten te bezoeken.
In de maand augustus nam de omzet met vijf procent toe ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, tot 2,38 miljard euro . Door de lage inflatie en toegenomen promotiedruk pakte de omzet per kassabon in augustus met 21,06 euro wel bijna één procent lager uit dan vorig jaar.
Een bezoek aan de super op zondag wint aan populariteit, ook wordt er die dag meer uitgegeven. Zo’n dertig procent van de consumenten zegt wel eens op zondag in de supermarkt inkopen te doen. Over heel 2009 wordt een zondagomzet van 270 miljoen euro verwacht, twintig procent meer dan in 2008.
Supermarkten blijven meer verkopen
Gepubliceerd op 8 september 2009 om 00:00
Reacties 0