Verkoop cd’s en spelcomputers slinken

Consumenten beknibbelen op hun uitgaven en dat ontgaat verkopers van entertainmentproducten allerminst. De eerste zes maanden van dit jaar werd vooral minder uitgegeven aan cd's, dvd's en spelcomputers. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie NVPI.

Het eerste half jaar kwam de omzet van de totale entertainmentmarkt uit op 494 miljoen euro, bijna 5 procent minder dan dezelfde periode in 2008. De markt groeide in 2008 en 2007 nog met respectievelijk 11 en 15 procent. NVPI stelt dat slinkend consumentenvertrouwen en het illegale aanbod een grote rol spelen in de teruglopende verkopen.

Spelcomputers stuwden lange tijd de groei van de entertainmentsector, maar het eerste half jaar vielen ook die verkopen flink terug tot 109 miljoen euro (acht procent minder). Wel werd software voor de spelcomputers meer verkocht, een groei van ruim één procent tot 117 miljoen euro.

De verkoop van muziekalbums blijft dalen, -7 procent tot 92 miljoen euro. Een handjevol Nederlandse artiesten, waaronder Nick & Simon en Ilse DeLange, compenseren verminderde uitgaven aan cd’s in andere genres. Digitale muziek nam sterk in populariteit toe, maar de inkomsten hieruit bedragen nog maar 6,7 miljoen euro.

De inkomsten uit dvd's daalden met ruim 8 procent tot 131 miljoen euro. De nieuwe dvd-standaard Blu-ray wordt steeds meer omarmd, maar ook hier is de omzet nog relatief klein (7,5 miljoen euro). De verkoop van Blu-ray-schijfjes verdrievoudigde tot meer dan 300 duizend.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!