Couturier Frans Molenaar is voor een aantal jaar een exclusieve samenwerking aangegaan met modeketen C&A. In de drukbezochte spiegelzaal van het Amstel Hotel showde hij gisteravond na zijn 88ste coutureshow de collectie die hij ontwierp voor het betaalbare modeconcern.
De lijn ligt vanaf 8 oktober in 27 geselecteerde winkels in Nederland en steden als Parijs, Zürich, Wenen, Düsseldorf, Stutgart en München. Ook zal de collectie op Wehkamp.nl worden verkocht. De samenwerking houdt in dat Frans Molenaar meerdere keren per jaar een vrouwencollectie voor C&A uitbrengt. Ook heeft de couturier binnen de collectie van C&A diverse items uitgezocht op stijl en kwaliteit. Deze worden in de winkel verkocht onder de noemer ‘Selected by Frans Molenaar’.
De eerste lijn bestaat uit mantels, blazers, blouses, rokken, pantalons en accessoires zoals tassen, shawls en handschoenen. De prijzen starten bij 39,95 euro voor een blouse tot 179 euro voor een jas met wol en kasjmier.
De couturier spreekt van een jarenlange wens die in vervulling is gegaan: “Ik wil al heel lang een collectie maken voor een grotere groep vrouwen met een kleinere beurs. Ontwerpers als Karl Lagerfeld en Viktor & Rolf hebben hier ook veel succes mee gehad bij Hennes & Mauritz. Ik heb dit jaar zelf contact gezocht met C&A, waar ik een groot bewonderaar van ben. Het is een Nederlands familiebedrijf met kwalitatief hoogwaardige kleding tegen zeer scherpe prijzen. Het vakmanschap en de winkels vormen samen met mijn couture een prachtige combinatie. Ik ben dan ook trots op de samenwerking met C&A. De collectie wordt ook nog eens internationaal verkocht. Ongelooflijk dat ik dit nog mag meemaken in de nadagen van mijn jeugd.”
Algemeen directeur Pals Brust van C&A is eveneens trots op de samenwerking: “Frans Molenaar is Nederlands bekendste couturier. Zijn prachtige couturemode is echter alleen bereikbaar voor een kleine groep. We vinden het fantastisch dat we de ontwerpen van Molenaar nu ook toegankelijk maken voor onze C&A-klanten. Het is mooi dat een brede doelgroep zich ‘juist nu’ kan kleden in zijn exclusieve design. Het past daarnaast perfect in onze doelgroepstrategie. Met de collectie 'Frans Molenaar at C&A' richten we ons op vrouwen met een stijlvolle, elegante lifestyle. Voorts benaderen we de jongere groep van 15 t/m 25 jaar via ons sponsorschap van het tv-programma Benelux Next Top Model en Dyanne Beekman richt zich met haar lijn op vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Tot slot is Jan Smit er voor het overall familiegezicht van C&A.”
Presentatrice Irene van de Laar is het gezicht van de Frans Molenaar at C&A-lijn. Van de Laar werkt al twintig jaar samen met de couturier en kan als diens muze worden beschouwd. Van de Laar zal ook een rol spelen in de tv-commercial die vanaf 8 oktober wordt uitgezonden.
Frans Molenaar richtte ruim dertig jaar geleden zijn haute couture-huis op in Amsterdam. Hij startte zijn modecarrière in Parijs, waar hij ervaring opdeed bij beroemde huizen als Guy Laroche en Nina Ricci. Zijn eerste modezaak opende hij in 1967 in de Van Baerlestraat. Momenteel heeft hij een winkel op de Jan Luijkenstraat, eveneens in de hoofdstad.
Molenaars stijl kan worden omschreven als helder, zakelijk en eerlijk. Hij laat zich enerzijds inspireren door de strakke lijnen van de geometrie anderzijds door een vrouwelijke en elegante belijning. Ook staat hij bekend om een gedurfd kleurgebruik, een aparte materialenmix en subtiele details.
Frans Molenaar in zee met C&A
Gepubliceerd op 15 september 2009 om 00:00
Reacties 0