Zowel ouderen als jongeren worden zelfstandiger en individualistischer

Zowel onder ouderen als onder jongeren lijkt er een cultuurverandering plaats te vinden. Die ontwikkeling werd gesignaleerd door een viertal vooraanstaande trendwatchers tijdens het congres Consumententrends 2005, dat onlangs plaatsvond in het Amsterdamse Hotel Okura. De hedendaagse senioren worden steeds actiever en mondiger. Zij regelen hun eigen zorgbehoefte, blijven langer thuis wonen en sporten meer dan voorheen. Veel ouderen zijn actief op internet en sommigen kiezen ervoor om op gevorderde leeftijd weer een studie op te pakken. Hier tegenover staat een nieuwe jongerencultuur. De nieuwe lichting jongeren wordt vaak omschreven als `Generation 911`, omdat deze aanslagen in zekere zin een vormende invloed op hen hebben gehad. De hedendaagse jongeren zijn meestal positief, ondernemend maar tegelijkertijd hebben zij behoefte aan emotie en loyaliteit. Het massadenken raakt steeds meer uit de gratie ten gunste van een drang naar individualiteit. De moderne jongeren laten zich niet eenvoudig in de luren leggen met behulp van reclamepraatjes, want zij zijn hier al van jongs af aan mee opgegroeid: `de marketing zit in hun genen`.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!