Hypermarktketen Famila wil Nederland in

De Duitse keten van hypermarkten Famila wil binnen tweeënhalf jaar een Nederlandse vestiging openen. Uiteindelijk mikt de keten op twintig tot vijfentwintig hypermarkten in ons land. “We beginnen aan de oostgrens”, zegt Wim Eilering van het retailbedrijf in het NRC Handelsblad.

Consumenten in Oost-Nederland zijn al bekend met de formule, stelt Eilering, die door Famila bij Ahold Vastgoed is weggekocht om de Nederlandse markt af te tasten. “Veel mensen daar gaan regelmatig een dagje naar Duitsland om inkopen te doen in de filialen in Leer en Lingen.”

Eilering is momenteel in gesprek met Emmen en Leeuwarden, ‘en nog een aantal gemeenten’. Uiteraard oriënteren we ons ook op de rest van Nederland, maar het westen zullen wij pas in fase twee ontwikkelen.”

De ambities van Famila worden echter niet overal toegejuicht. Zo heeft de wethouder Ruimtelijke Ordening in Leeuwarden, Henk Deinum van de PvdA, zich uitgesproken tegen de komst van de hypermarkt binnen de gemeentegrenzen. En in Emmen kwam de lokale ondernemersvereniging al in opstand.

Dat de uitbreiding naar Nederland niet soepel en snel gaat, verbaast Eilering niet. Van idee tot realisatie van een supermarkt moet je meestal vijf tot zeven jaar rekenen, zegt hij. Vrijwel altijd is er een wijziging van het bestemmingsplan nodig. “Bij een vestiging van Famila gaat dat nog moeilijker, alleen al omdat het qua omvang niet in een bestaand winkelgebied past.”

Ook vanuit de supermarktbranche rekent Eilering op protesten. “Tijdens een studiereis van twintig Nederlandse zelfstandige supermarktondernemers naar het filiaal in Oldenburg hebben we op de weg terug in de bus een enquête gehouden, waarin we ook vroegen wie dacht dat de Famila-formule in Nederland zou slagen. Zeventig procent was positief, en de dertig procent die dat niet was behoorde toevallig tot een en dezelfde keten. Daaruit maak ik op dat sommige supermarktketens ons liever niet naar Nederland zien komen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!