Maart laat wisselend beeld zien bij moderetailers

Na een slechte maand januari en een positieve maand februari, laat maart een sterk wisselend beeld zien. De resultaten in de verschillende segmenten lopen sterk uiteen. Desondanks heeft de ondernemer in de modebranche zijn omzet de afgelopen maand met gemiddeld 2,2% zien stijgen. Een goed resultaat in deze qua omzetvolume belangrijke maand. In navolging van vorige maand, komt de omzetstijging voornamelijk ten goede aan de goede resultaten in de dames- en herenmode. Het is echter (weer) vooral de jeanssector die er bovenuit springt met een omzetstijging van maar liefst 14,4%. Opvallend ten opzichte van vorige maanden is dat de omzetstijging in de jeans zich zowel in het midden als in het midden/hoge prijssegment voordoet. Wel moet vermeld worden dat vorig jaar maart een slechte maand was voor de jeanssector. In 2004 daalde de omzet met ruim 3%. In sterk contrast met de omzetstijgingen in de jeanssector staan de omzetdalingen in de baby/kindermode, lingerie en de gemengde branche. Vooral voor de lingerie verloopt 2005 tot op heden slecht. Voor de derde opeenvolgende maand zagen de detaillisten hun omzet teruglopen, deze keer met 4,6%. Ondanks de positieve maanden februari en maart is het niet gelukt om de slechte start van het jaar te compenseren. Het eerste kwartaal van 2005 sluit de modedetaillist dan ook negatief af. Gemiddeld zag hij de omzet teruglopen met 0,5%. Alleen de damesmode en de jeans kunnen zich aan de omzetdalingen onttrekken. Regionaal gezien presteerde het oosten van het land het eerste kwartaal van 2005 het best. Hier waren de modedetaillisten in staat een gemiddelde omzetstijging van 0,9% te realiseren. Het zuiden van het land presteerde het minst goed, met een gemiddelde omzetdaling van 1,7%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!