Hans Textiel verkeert in zwaar weer. De textielsuper gaat gebukt onder de recessie, maar verloor eerder ook al miljoenen door een nieuw automatiseringssysteem. Directeur Hans van Heelsbergen luidt in het AD de noodklok. “We draaien al een paar jaar flink verlies. We vechten voor ons voortbestaan.”
Het is onrustig binnen het retailbedrijf, omdat ook werknemers zich beginnen te roeren. Zo wordt geklaagd over enorme werkdruk en vrouwen die al tientallen jaren voor het bedrijf werken zeggen weggepest te worden in ruil voor jonge meiden.
Snijden in de kosten is volgen Van Heelsbergen echter ‘onvermijdelijk’. De formule, met 170 winkels, zit in een overgangsfase tussen twee formules. Hans Textiel wil het goedkope imago inruilen voor een hippere uitstraling onder de naam HTX. Deze operatie loopt al enige tijd en moet de winkelketen een concurrent maken van M&S, C&A en H&M in plaats van Wibra en Zeeman.
Van Heelsbergen houdt niettemin zijn ambities. De formule nieuwe stijl moet uitgroeien naar 250 winkels. Volgend jaar, als de formule vijftig jaar bestaat, moet de keten weer winstgevend zijn.
Hans Textiel vecht voor voortbestaan
Gepubliceerd op 2 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0