Sportspeciaalzaken zijn de weg kwijt
Gepubliceerd op 14 september 2004 om 00:00
De positie van sportspeciaalzaken staat onder druk. De voornaamste oorzaak daarvan is dat sportkleding tegenwoordig in de rekken hangt van bijna alle modeketens, zoals H&M en C&A. Een andere belangrijke ontwikkeling is dat recreatiesport groeit ten koste van het sporten in clubverband. Veel sportmerken spelen in op de trends in de markt door meer aandacht te besteden aan mode op het gebied van sportkleding en sportschoenen. Anderzijds hebben ook veel modemerken zich op de markt voor sportkleding begeven. Volgens retailconsulente Monique Plantinga van Catching Concepts speelt mode een grotere rol in de sportwereld en daardoor zijn sportwinkels de weg kwijtgeraakt. Het gevolg daarvan is dat consumenten niet meer weten welk kledingstuk het meest geschikt is voor welke sport. `Presentatie van de waren is door marktverbreding verslechterd`, aldus Plantinga. Zij ziet voor de sportspeciaalzaak alleen een rol weggelegd in de toekomst als segmentering van de artikelen naar sport en advisering weer kerntaken worden. Onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel wijst uit dat er in 2003 sprake was van een daling van de omzet van sportartikelen in sportspeciaalzaken met 6,3% ten opzichte van 2002.
Reacties 0