Bakkerijen kunnen profiteren van groei aantal gepensioneerden en alleenstaanden

In 2004 zijn de uitgaven aan brood en banket met 1% gestegen, terwijl het volume juist een daling van 1% te zien gaf. Het belangrijkste afzetkanaal was de supermarkt (79,3%), ver voor de speciaalzaken (13%) en overige kanalen (bijvoorbeeld weekmarkten; 7,7%). Dat blijkt uit cijfers van GfK.Gepensioneerden en tweepersoonshuishoudens bezochten relatief het vaakst de versspeciaalzaken, terwijl huishoudens met kinderen en een beperkt inkomen, jonge alleenstaanden en tweeverdieners hier veel minder vaak kwamen. De huishoudens met kinderen en tweepersoonshuishoudens, die in totaal 49,2% van alle Nederlandse huishoudens vertegenwoordigen, geven relatief meer geld uit aan brood en gebak: zij nemen 63,2% van de totale omzet voor hun rekening. Het bestedingsaandeel van alleenstaanden en welgestelde gepensioneerden neemt wel toe. Deze typen huishoudens vormen slechts een klein deel van alle huishoudens, maar hun aandeel wordt steeds groter. Daarom zullen zij ook voor de bakkerijen in de toekomst een steeds belangrijker afzetkanaal gaan vormen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!