Opnieuw minder omzet detailhandel

In februari 2005 heeft de detailhandel 4 procent minder omgezet dan in dezelfde maand van 2004. De prijzen in de detailhandel zijn in deze periode met 1 procent gedaald. Het omzetvolume nam met 3,1 procent af. Met de omzetdaling in februari zet de negatieve ontwikkeling door die in het tweede kwartaal van 2003 is ingezet. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In februari 2005 hebben winkels in voedings- en genotmiddelen 1,2 procent minder omzet gerealiseerd dan in februari vorig jaar. De prijzen bij deze winkels waren 0,4 procent lager. Het omzetvolume kwam 0,7 procent lager uit. Vooral speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen boekten een flink lagere omzet. Deze winkels, zoals de groentezaken en de slagerijen, hebben in februari 3,6 procent minder omgezet. De omzet van de supermarkten was in februari 0,7 procent lager dan een jaar eerder. De non-foodsector behaalde in februari van dit jaar 5,5 procent minder omzet dan in februari vorig jaar. Dit past in het beeld van het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Hieruit blijkt dat de koopbereidheid van de consument nog steeds op een laag niveau ligt. Van de onderscheiden non-foodbranches daalde in februari de omzet het sterkst in de consumentenelektronica. De winkels in witgoed, bruingoed, telecomapparatuur, fotografische artikelen en computers zetten in februari 11,5 procent minder om dan een jaar eerder. Ook in 2003 en 2004 leden de winkels in consumentenelektronica omzetverlies. Verder daalde de omzet van de drogisterijen, de winkels in bovenkleding, in woninginrichtingartikelen, in huishoudelijke artikelen en van de doe-hetzelfbranche. De omzetdaling in de doe-het-zelfbranche kwam geheel voor rekening van de speciaalzaken in deze branche, zoals de winkels in ijzerwaren en in verf en behang. De omzet van de bouwmarkten daarentegen nam toe.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!