Tuincentra verkopen meer dode dan levende artikelen

Tuincentra verkopen veel meer dan alleen planten. Inmiddels is de omzet in dode dingen groter dan die van de levende zaken. De tuincentra verkopen steeds meer branchevreemde artikelen, zoals verlichting, schuttingen, sierbestrating, kussens, kaarsen, kerstdecoratie en zelfs hele keukens. De verbreding van het assortiment heeft geleid tot fors stijgende omzetten. Een goed bezochte vestiging heeft jaarlijks meer dan 300.000 bezoekers. De omzet van de 659 tuincentra komt op tegen de 800 miljoen. Als de meubels en decoratie worden meegerekend, is de omzet zeker 2,5 miljard euro. Meer dan de helft van de Nederlanders bezoekt elk kwartaal een keertje of vaker een tuincentrum. Vooral onder de 50- tot 64-plussers zijn de zaken populair. Jongeren komen er veel minder vaak. Intratuin is het grootste, en heeft een aandeel van 31% (oktober 2004), gevolgd door Tuinspectrum met 23%, Europatuin 10%, Vesatuin 9%, Groenrijk 8%, Overvecht 6%, Ranzijn 4%, Gardenmaster 2% en overige 7%. Intratuin sponsort het televisieprogramma `Eigen Huis en Tuin`. De top 10 verkochte buitenplanten bij Intratuin is als volgt: lavendel, rododendron, ranjesbloem, Spaanse margriet, buxus, fuchsia, karpatenklokje, geranium, struikmargriet en violen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!