Consumenten kiezen voor dure of heel goedkope producten

Consumenten geven het ene moment veel geld uit voor een BMW en gaan vervolgens goedkoop boodschappen doen bij de Aldi. Deze trend dat mensen kiezen voor of heel dure of heel goedkope producten is niet alleen in de VS, maar ook in ons land te zien. Het gevolg is dat winkels in het middensegment, waaronder V&D en elektronicaketen RAF, het moeilijk hebben. Deze zaken bieden geen onderscheidend assortiment, waardoor ze voor consumenten niet interessant zijn. The Boston Consulting Group (BCG) deed in de VS onderzoek naar consumentengedrag en ontdekte bovengenoemd patroon dat `Trading Up` genoemd wordt. Volgens Emile Gostelie, managing partner van BCG in Nederland, zijn Nederlanders net zo emotioneel als Amerikanen in hun aankopen. De oorzaak van dit on-Nederlandse koopgedrag is te vinden in twee maatschappelijke ontwikkelingen: stress op het werk en emancipatie. Omdat vrouwen meer inspraak in grote aankopen hebben dan vroeger, sluipen er meer emoties in het koopgedrag. Daarnaast staan mensen de hele week onder druk, wat ze compenseren met meer aandacht aan het uiterlijk om zich goed te blijven voelen. Als voorbeeld van een producent die goed op deze trend inspeelt, noemt Gostelie Philips met de Senseo.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!