Klantenkaarten werken op de lange termijn
Gepubliceerd op 15 april 2005 om 00:00
Het positieve effect van klantenkaarten op omzet en winstgevendheid is beperkt. De directe effecten van dergelijke kaarten zijn klein, maar wel positief. De kaart zelf is meestal niet de reden om ergens te gaan winkelen of benzine te gaan tanken, want locatie, prijs en assortiment zijn voor de meeste consumenten veel belangrijkere aspecten bij de koopbeslissing. Omdat het opzetten en onderhouden van een loyaliteitsprogramma veel kost, mag winst op de korte termijn dus niet de motivatie zijn. Loyaliteitssystemen leveren pas resultaten op als ze in het totale marketingprogramma geïntegreerd worden. Het is een goede methode om klanten beter te leren kennen en om die informatie te gebruiken voor de samenstelling van het assortiment. Of voor besluitvorming als het om locatiekeuze gaat. Ook mailings en promotionele activiteiten kunnen gerichter en efficiënter worden door informatie uit het kaartsysteem te gebruiken. Genoeg redenen om kaartsystemen als een goede manier te beschouwen om loyaliteit te vergroten. Het afschaffen van dergelijke kaartsystemen zoals verschillende aanbieders op dit moment doen, zal op korte termijn geen dramatische effecten hebben, maar kan op langere termijn wel degelijk negatief uitpakken.
Reacties 0