Er moet een centraal politieloket komen waar webwinkels creditcardfraude kunnen melden. Dat stelt branchevereniging Thuiswinkel.org.
Het meldpunt moet er volgens Thuiswinkel.org komen, omdat webwinkels en ondernemers nu nergens terecht kunnen met hun klachten. De lokale politie zou hiervoor eenvoudigweg de kennis ontberen.
De oproep van de brancheorganisatie komt na berichten over een fraudegolf bij webwinkels. De Telegraaf schreef vrijdag dat een groeiend aantal personen een creditcardbetaling na ontvangst van een artikel doodleuk laten terugdraaien door de creditcardorganisatie.
De bewijslast bij bestelde, maar níet betaalde goederen ligt bij de webwinkels. Een creditcardorganisatie gaat in principe uit van het gelijk van de kaarthouder. "Vervolgens moet de webwinkelier maar bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van een aankoop, wat inhoudt dat de webwinkel opdraait voor de kosten als dit niet lukt", stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Webwinkeliers willen meldpunt cybercrime
Gepubliceerd op 3 november 2009 om 00:00
Reacties 0