Webwinkeliers willen meldpunt cybercrime

Er moet een centraal politieloket komen waar webwinkels creditcardfraude kunnen melden. Dat stelt branchevereniging Thuiswinkel.org.

Het meldpunt moet er volgens Thuiswinkel.org komen, omdat webwinkels en ondernemers nu nergens terecht kunnen met hun klachten. De lokale politie zou hiervoor eenvoudigweg de kennis ontberen.

De oproep van de brancheorganisatie komt na berichten over een fraudegolf bij webwinkels. De Telegraaf schreef vrijdag dat een groeiend aantal personen een creditcardbetaling na ontvangst van een artikel doodleuk laten terugdraaien door de creditcardorganisatie.

De bewijslast bij bestelde, maar níet betaalde goederen ligt bij de webwinkels. Een creditcardorganisatie gaat in principe uit van het gelijk van de kaarthouder. "Vervolgens moet de webwinkelier maar bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van een aankoop, wat inhoudt dat de webwinkel opdraait voor de kosten als dit niet lukt", stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!