De Nederlandse supermarktbranche heeft in oktober met een plus van 1,4 procent de laagste omzetgroei van het jaar geboekt. Volgens marktonderzoeker GfK werd de omzet gedrukt door de lage inflatie.
Het omzetcijfer kwam uit op 2,95 miljard euro, in oktober 2008 was dit nog 2,90 miljard. Dat blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen van oktober 2009.
De eerste tien maanden van 2009 steeg de omzet naar 26,2 miljard euro, tegenover 25,2 miljard euro in 2008. Dat is een groei van 3,9 procent, die vooral werd veroorzaakt door van het toegenomen winkelbezoek van de consument (+ 3,8 procent). De omzet per kassabon is in 2009 (21,67 euro), vrijwel gelijk aan 2008 (21,66 euro).
Onderzoeksbureau GfK verwacht de laatste drie weken van 2009 (weken 51, 52, 53), een toename van de omzet met zo’n drie procent. Dat is een groei van 1,88 miljard euro (2008) naar 1,93 miljard euro (2009). Consumenten vieren dit jaar Kerst vaker thuis in plaats van uit eten of op wintersport gaan.
Supers noteren laagste omzetgroei
Gepubliceerd op 4 november 2009 om 00:00
Reacties 0