De kans is groot dat er, onder leiding van Albert Heijn, weer een prijzenoorlog in supermarktland ophanden is. Dat is te lezen in een analyse van Theodoor Gilissen Bankiers. Albert Heijn zal mogelijk al voor het einde van het jaar ten strijde trekken.
Jumbo, Dirk en Nettorama zullen dan moeten reageren. “Ze zitten te shaken in Zaandam door de overname van Super de Boer door Jumbo”, aldus aandelenanalist Jan Meijer. “De extra omzet die Jumbo wil behalen de komende jaren, moet érgens vandaan komen. Grote kans dat die van Albert Heijn komt.”
Dat scenario wil Albert Heijn koste wat kost voorkomen en daarom zal de marktleider de aanval kiezen, is de verwachting. Wat AH volgens Meijer kan proberen, is één van de zeven zekerheden van Jumbo, altijd euro’s goedkoper, onderuit te halen. "Dan heeft Jumbo toch een probleem."
Ook volgens Laurens Sloot van EFMI Business School heeft AH de strijdbijl bepaald niet begraven. “Jumbo is gewoon zes à zeven procent goedkoper. Daarbij komt dat Albert Heijn momenteel niet zo goed presteert. Ze verliezen marktaandeel. Nou, wat is er in november mooier, mensen zijn toch depressief van dit weer, dan met lagere prijzen te komen?"
‘AH zwengelt nieuwe prijsoorlog aan’
Gepubliceerd op 6 november 2009 om 00:00
Reacties 0