Aantal gevallen van `phishing` neemt snel toe

Een van de obstakels voor de groei van online shopping is de vrees bij consumenten voor hun privacy. Die vrees wordt nu op grote schaal bewaarheid. Het fenomeen `phishing` (een alternatieve spelling van `fishing`, ofwel het vissen naar slachtoffers) is in opmars. In januari 2005 alleen al werden er 2.560 gevallen van dit soort internetfraude met klantengegevens gemeld. De daders vermommen zich als bekende website en ontfutselen bezoekers persoonlijke gegevens als credit cardnummer, bankrekeningnummer, sofi-nummer of password. Daarmee is phishing een zeer subversieve activiteit, omdat de klant niet beter weet dan dat hij zaken doet met een respectabel bedrijf.Tussen juli 2004 en januari 2005 is phishing via nep-sites maandelijks met 28% toegenomen. In oktober 2004 waren er 1.186 gevallen bekend, in november 1,552, in december 1,740 en in januari 2005 dus 2.560. Er was in januari sprake van 64 merken die gehijacked werden door phishing-campagnes. De branches die in januari het meest blootstonden aan phishing waren de financiele dienstverlening met 80%, internet service providers met 11%, de detailhandel met 6% en overige met 3%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!