Leegstand winkels door groeiende internetverkopen
Gepubliceerd op 17 november 2009 om 00:00
“De effecten zijn in de komende vijf jaar vooral zichtbaar in de aanloopstraten van centrale winkelgebieden en de kernwinkelgebieden van kleine en middelgrote steden”, aldus Richard Dallinga, director retail van Jones Lang LaSalle.
Winkelbranches zoals muziek, boeken en reizen verdwijnen volgens Dallinga uit de A1-winkelgebieden en aanloopstraten. “A1-winkelgebieden zullen nog sterker gedomineerd worden door modewinkels. Voor kleine retailers is internetverkopen een goede aanvulling op de eigen winkel. Grote retailers zullen door verschuivende bestedingen kritisch kijken naar de omzet per vierkante meter winkelvloeroppervlak.”
De variëteit tussen zittende retailers neemt in de komende vijf jaar toe. “Naast de komst van nieuwe merken, willen retailers zich sterker kunnen profileren. Het marketingbudget zal in toenemende mate worden ingezet naast de opbrengst uit de verkoop om aan de huurplicht te voldoen.”
Daarnaast wordt voor retailers branding en marketing van een straat essentieel. “Hiermee kunnen retailers optimaal inspelen op de wensen en interesses van consumenten. Daarbij dienen zowel gemeenten als retailers en beleggers zoveel mogelijk samen te werken, om de consument zo goed mogelijk te kunnen bereiken.”
Reacties 0