Een flink aantal retailers verkoopt niet duurzaam geproduceerde chocoladeletters. Volgens Oxfam Novib, dat gisteren het rapport 'Eerlijk duurt het langst' presenteerde, verkopen supermarkten en snoepwinkels jaarlijks nog altijd negentien miljoen 'foute' chocoladeletters. Dat is 85 procent van alle verkochte letters.
De grootste aanbieders van chocoladeletters verkopen weinig tot geen duurzame chocoladeletters, aldus het rapport. “Maar vier procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. HEMA, Jamin en Lidl hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen.”
Supermarktketen Aldi, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats. Kleine supermarktketens scoren nog het beste; gemiddeld veertig procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.
Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar vijftien procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van, want zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten, stelt Oxfam Novib.
De hulporganisatie is daarom sinds gisteren begonnen met de campagne de Groene Sint om alle foute letters uit de winkels te krijgen.
Veel ‘foute’ chocoladeletters in schappen
Gepubliceerd op 17 november 2009 om 00:00
Reacties 0