Het gratis thuisbezorgen van producten was ooit een fijne bijkomstigheid voor shoppers die online en via de catalogus hun aankoop deden. Nu lijkt dat leuke extraatje steeds vaker een must te worden, als online retailers tenminste willen dat klanten terugkeren. Dat meldt Scott Silverman, directeur van Shop.org, aan USA Today. “Consumenten vinden dat gratis verzending iets is waar ze recht op hebben.”
Nu de feestdagen voor de deur staan, besluiten steeds meer retailers die hun producten online en via catalogi aanbieden om de verzendkosten tijdelijk te schrappen. Een kwart van de retailers overwoog vijf jaar geleden de verzendkosten van tafel te vegen in de feestperiode. Dit jaar zal 57 procent hun verzendkosten van de rekening halen, aldus een onderzoek van Shop.org.
Dit doen retailers niet alleen om de uitverkoopperiode met goede verkoopcijfers af te sluiten, het dient voor hen ook als middel om nieuwe klanten te binden. Consumenten kunnen vanaf 30 november een aantal weken producten bestellen en gratis laten bezorgen. Op de jaarlijkse Free Shipping Day, die plaatsvindt op 17 december, bieden ongeveer 500 retailers – van Toys R Us tot Crate & Barrel – hun artikelen verzendkostenvrij aan.
Consument rekent steeds vaker op gratis verzending
Gepubliceerd op 18 november 2009 om 00:00
Reacties 0