Vernieuwing komt niet uit de hoek van de grote retailers, maar van de kleine nieuwelingen. De nieuwkomers bieden vaak extra service, ze maken kopen tot een beleving, leren van hun klanten en maken ze tot hun vrienden. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendrapport van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Formules als Aggiez, El Kantra, De Bonte Koe, Metzonderjas, Kitsch & Kunst en Optic Art zijn in trek. Deze nieuwe ondernemers die veelal niet uit de traditionele detailhandel komen, kijken op een andere manier naar inkoop en verkoop en het aantrekken van klanten.
In de slag om de consument maakt de traditionele zelfstandige ondernemer plaats voor de nieuwe, kleine speler, die zich richt op aanvullende producten of diensten, signaleert het rapport. Daarmee is een nieuwe trend van schaalverkleining begonnen, als tegenhanger van de schaalvergroting van de afgelopen jaren.
Grote ketens drukken zelfstandige winkeliers steeds meer uit het straatbeeld. Een beperkt aantal formules met grote winkels en een breed, scherp geprijsd assortiment betreedt de markt, waartegen de 'zelfstandige winkelier op de hoek' steeds moeilijker kan concurreren.
Het volledige rapport is te lezen op de site van het HBD. Ook besteedt RetailTrends in het decembernummer aandacht aan het onderwerp in het HBD-katern. Deze editie verschijnt 10 december. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0