Omzet pompshops daalt in eerste halfjaar met 10%

In het eerste halfjaar van 2004 boekten de Nederlandse pompshops een omzetdaling van 10%. Dit blijkt uit cijfers van MarketResponse. IRI Nederland komt tot een soortgelijke conclusie. Reden voor de teruggang zijn vooral de slechte economie en de hoge benzineprijs. Consumenten zijn na het tanken minder geneigd geld uit te geven in de pompshop. De omzet van broodjes daalde met 18% en die van frisdrank met 85%. Ook het rookverbod en de prijzenoorlog van de supermarkten hebben een negatieve uitwerking. Volgens Walter Temmink van MarketResponse en Yvonne van Veen van IRI Nederland kan de omzet van pompshops stijgen als de leveranciers tankstationondernemers ondersteunen met originele acties en nieuwe producten. Ondernemers moeten tegen de stroom in ook blijven werken aan merkenbouw en blijven investeren in reclame. In 84% van de gevallen weet de consument al wat hij wil kopen als hij de winkel binnenkomt, namelijk iets te eten of drinken, maar de pompshophouder kan diens keuze voor bijvoorbeeld een specifiek drankje wel beinvloeden. Met koelvitrines en een bakery in de winkel kunnen ondernemers impulsaankopen genereren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!