Innovatie behoeft grotere aandacht

Innovatie staat hoog op de retailagenda. Zonder innovatie immers geen vooruitgang. Nederlandse fabrikanten en retailers hebben echter grote moeite met innovatie als succesvolle beleidspijler. Dit blijkt uit marktanalyses van het Leidse bureau Innovaction. Ruim vijftig procent van nieuw op de markt verschenen producten of vernieuwde producten blijft een jaar na de introductie achter in omzet. Daarnaast sneuvelen concepten veelal tijdens het innovatieproces omdat het toch niet goed genoeg bleek te zijn. Of een product het schap nu wel of niet haalt; de tijd en energie die erin is gestoken kost veel geld. En het kost helemaal veel geld als een product uiteindelijk ook nog eens niets oplevert. Innovatie is lastig. Onderzoeker Jack Stroeken, die samen met Corrinne Goenee het onderzoeksbureau Innovaction heeft opgericht, meent dan ook dat het tijd wordt dat het innovatiebeleid in Nederland naar een hoger niveau wordt gebracht. “Nieuwe producten komen met te weinig kennis tot stand. Daarnaast zie je dat er niet genoeg naar consumententrends en –behoeftes wordt gekeken bij de ontwikkeling van een innovatie. Zowel fabrikanten als retailers hebben nog een flinke weg te gaan, willen innovaties ook na de introductieperiode succesvol blijven”, aldus Stroeken in RetailTrends van deze maand. In RetailTrends 4 een uitgebreid artikel over dit onderzoek naar innovatie. Nog geen abonnement? Kijk op www.retailtrends.nl voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!