In Nederland zijn dit jaar tot en met november bijna 380 duizend nieuwe personenauto’s verkocht, zo bleek dinsdag uit voorlopige cijfers van Bovag, RAI en RDC. Een daling van bijna 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen werden 493 duizend nieuwe wagens verkocht.
Het is zestien jaar geleden (1993) dat de autoverkopen voor het laatst onder de 400 duizend uitkwamen. Sinds 1970 zijn de Nederlandse autoverkopen met uitzondering van genoemde jaren altijd boven de 400 duizend stuks uitgekomen.
De maand december zal het aantal verkopen niet veel hoger doen uitvallen, traditioneel worden in de feestmaand weinig nieuwe auto’s verkocht. In andere Europese landen zoals Frankrijk. Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk schieten de autoverkopen juist omhoog, meldde de Europese organisatie voor autofabrikanten Acea woensdag. Dat heeft alles te maken met de hoge slooppremies die overheden daar geven, of tot voor kort gaven, op de aanschaf van nieuwe auto’s. De Nederlandse premie is maximaal duizend euro. In andere landen loopt deze op tot enkele duizenden euro’s.
Autoverkopen historisch laag
Gepubliceerd op 2 december 2009 om 00:00
Reacties 0