‘Blokker enige optie voor AH’

Wanneer Albert Heijn zijn marktaandeel in de retailbranche wil vergroten, is Blokker de enige kandidaat voor een eventuele overname. Dit meldt Richard Withagen, analist van SNS Securities in het Financieele Dagblad.

Albert Heijn heeft in ons land vijftien procent van de totale retailomzet (zeventig miljard euro) in handen. Ahold-topman Dick Boer wil dat dit percentage de komende jaren groeit naar twintig procent.

Reden dat Withagen Blokker als overnamekandidaat aanwijst: ia omdat het assortiment ‘redelijk’ overeenkomt met dat wat Albert Heijn zoekt. Begin jaren zestig deed Albert Heijn al een poging om Blokker over te nemen, maar dit ketste af omdat er binnen de familie Heijn te veel onenigheid bestond over de aankoop.

Withagen heeft zijn twijfels over het integreren van non food in bestaande AH-winkels. "Voor het gros van de supermarkten wordt het lastig om het non foodassortiment op te nemen. Hoe is dit in te passen zodat het nog steeds prettig winkelen is?"

Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland denkt daar anders over. “Albert Heijn heeft tegenwoordig meer kans van slagen met non food dan in het verleden. AH moet het natuurlijk testen, maar vergeleken met tien jaar geleden is de consument meer bereid dit soort producten bij de supermarkt te kopen.”

Het verschil met een decennium geleden is dat Albert Heijn deze keer een eigen lijn maakt met een eigen stijl, vertelt Grievink. “Daarbij zijn het alleen verbruiksartikelen die direct bij de boodschappen worden verkocht, zoals sokken, pannen of andere dingen die bij het koken worden gebruikt."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!