Tuincentra verliezen marktaandeel in tuinartikelen

In 2004 liep het marktaandeel van tuincentra in de tuinartikelen terug van 43,4% naar 40,8%. Winkels in huishoudelijke artikelen en kwekers zagen hun marktaandeel in de tuinbestedingen stijgen, terwijl het aandeel van bouwmarkten, dierenspeciaalzaken en bloemisten nagenoeg gelijk bleef. De totale bestedingen aan tuinartikelen in Nederland bleven in 2004 vrijwel stabiel op 2 miljard euro. Dit blijkt uit het Consumentenbestedingsonderzoek van GfK in opdracht van de Stichting Tuinpromotie Nederland. Het aantal verkochte producten steeg met 2%, maar de prijzen daalden met eveneens 2%. De bestedingen aan meerjarige planten daalden met 11%. De uitgaven aan eenjarigen, kamerplanten en bloemen bleven vrijwel onveranderd. Boomkwekerijproducten daalden, evenals sfeerartikelen. Aan diervoeding werd 13% meer uitgegeven.Het bestedingsaandeel per afzetkanaal: tuincentra 40,8%, bouwmarkten 10,7%, dierenspeciaalzaken 10,5%, bloemenwinkels 8,2%, ambulante handel 4,6%, winkels in huishoudelijke artikelen en warenhuizen 4,8%, boom- en bloemkwekerijen 3,9%, supermarkten 4,3% en overig 12,3%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!