Supermarkten worden merken
Gepubliceerd op 20 april 2005 om 00:00
Supermarkten nemen de rol van merken over. Huismerken van de supers verdringen de A-merken van fabrikanten. Dat zegt Jan Willem Grievink, directeur van het Food Service Instituut Nederland. Hij presenteert vandaag de resultaten van zijn studie naar veranderingen in de levensmiddelenbranche in West-Europa op het Vierde Nationaal Congres Voedingsmiddelenindustrie in Leiden. ”Consumenten hechten meer waarde aan de winkels waar ze hun boodschappen doen dan aan de merkfabrikanten. Ze zijn niet langer van plan extra te betalen voor de marketingkosten van merkfabrikanten. De A-merken weten zich nauwelijks nog te onderscheiden. De fabrikanten hebben te weinig aan innovatie gedaan en de producenten van merkloze artikelen konden fors inlopen. Er zijn nauwelijks nog kwaliteitsverschillen tussen A-merken en huismerken. Bovendien kunnen de winkels goedkoper zijn, omdat ze geen reclame hoeven te maken voor afzonderlijke artikelen. A-merken mogen niet meer dan 15 procent duurder zijn. Dat is nog geloofwaardig als kwaliteitsonderscheid van een goed product. Het voorheen gangbare 35 procent prijsverschil kan echt niet meer”, aldus Grievink.
Reacties 0