Premixmarkt wordt volwassen
Gepubliceerd op 20 april 2005 om 00:00
De productcategorie premixen in de supermarkt verdient meer aandacht. De verkoop van mixdrankjes staat na een tijd van onstuimige groei al een aantal jaar onder druk. De sterke merken zijn overeind gebleven, terwijl kopieen het uiteindelijk moesten ontgelden. De verminderde aandacht van retail en de vaak negatieve commotie rond de drankjes (in combinatie met jongeren) kan ook reden zijn voor de omzetdaling van remixen. De omzet volgens ACNielsen is op MAT-basis binnen de foodsector met 23% gedaald tot 43 miljoen euro. Aanbieders als Bacardi en Diageo denken dat er nog groei in de markt voor remixen zit, als gefocust wordt op nieuwe concepten met toegevoegde waarde. Diageo bijvoorbeeld komt met Smirnoff Twisted, een doorzichtige vodkabased premix in een opvallend flesje. Het drankje is minder zoet, heeft meer stijl en mikt op mannen en vrouwen tussen de 20 en 29 jaar. Bacardi heeft drie smaken Bacardi Bright gelanceerd. Ook dit drankje is gericht op 20- tot 30-jarigen die veel uitgaan en in de stad wonen. Premixen worden nog steeds uit impuls gekocht. Trade marketeer Gaby Bartelse van Diageo adviseert dan ook om de drankjes goed zichtbaar en in de buurt van complementaire producten als chips en bier uit te stallen.
Reacties 0