Unilever wil zich komend jaar richten op groei in Azië. Dit ondanks het grote cultuurverschil en het feit dat consumenten in die opkomende economieën minder te besteden hebben. Dat meldde het Financieele Dagblad woensdag.
Met kleine verpakkingen kan het concern de minder bedeelde consument toch aan zich binden. “Voor 2010 ga ik uit van zes procent groei voor de opkomende landen, maar dat kan aan de voorzichtige kant zijn”, aldus analist Marco Gulpers van ING.
Drijfveer van de nieuwe strategie van Unilever is de groeiende welvaart in combinatie met de enorme potentie van Azië. Door de urbanisatie trekken miljoenen mensen van het platteland naar de stad om in kantoren te werken en stijgt het besteedbare inkomen. Zo is er vanuit Azië steeds meer interesse in verzorgingsartikelen en wasmiddelen.
Unilever probeert optimaal te profiteren van deze trends. Door een jaar geleden de ruim zeventig onderzoekscentra in te krimpen tot zes grote wereldwijde centra is het concern in staat sneller te schakelen dan voorheen. De ambitie van ceo Paul Polman is om de omzet van de was en levensmiddelenproducent in tien jaar te verdubbelen. Landenmanagers mogen van hem geen innovaties meer afwijzen, waardoor het introduceren van nieuwe producten steeds soepeler gaat.
Unilever wil groeien in Azië
Gepubliceerd op 23 december 2009 om 00:00
Reacties 0