'Promotie via diensten werkt goed'

Marketingcommunicatie is van promotie naar dienstverlening aan het verschuiven. Mensen een beleving aanbieden die ze niet verwachten kweekt gemakkelijker sympathie dan opdringerige reclame. Dit meldt het Financieele Dagblad woensdag. “Het is reclamegeld dat anders wordt besteed”, aldus Jeroen de Bakker van reclamebureau 2009. “Een stuk gereedschap dat een merk aanbiedt om zichzelf te promoten, meestal in de vorm van een dienst.”

Voorbeelden van deze marketingdienstverlening zijn de hete douches bij popfestival Pinkpop, verzorgd door Diesel. Kookworkshops voor een stoomoven van Siemens Nederland. Of een hulpje op je mobiel die aangeeft waar de dichtstbijzijnde openbare toiletten zijn, bedacht door toiletpapierleverancier Charmin.

Marketingmanager van Siemens in Nederland, Leonie van Overstraten, verwacht niet dat dit soort diensten de reclame zal verdringen. “Massamediale reclame hebben we nog altijd nodig. Sinds wij geen mobiele telefoons meer verkopen is onze naamsbekendheid achteruit gegaan”, aldus van Overstraten.

De investeringen in de dienstverlening lopen op van tienduizend euro tot in de tonnen, schat Bakker in. Sommigen lopen uit op een flop, anderen worden onderdeel van het businessmodel van een bedrijf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!