In Groot-Brittannië is een e-commerce oorlog uitgebroken tussen supers en warenhuizen. Met aanbiedingen en speciale non food kerstacties proberen retailers de consument voor zich te winnen.
Tesco startte een aantal dagen geleden met de ‘internet sales war’ door hoge kortingen te geven op meubels, homeware en sportartikelen. Al snel volgden Asda en Sainsbury’s met soortgelijke acties. Vanaf kerstavond volgen ook warenhuizen als John Lewis en Debenhams en andere retailers, waaronder Comet, Halfords en B&Q.
De online ‘kortingsoorlog’ is uitgebroken doordat IMRG, een belangenorganisatie voor e-tailing, heeft voorspeld dat op eerste kerstdag 4,3 miljoen shoppers zo’n 120 miljoen pond (123,5 euro) zullen uitgeven op internet. Dat is bijna twintig miljoen pond meer als vorig jaar werd besteed in webshops.
Naast deze grotere belangstelling voor online shopping tijdens de kerstdagen en ondanks de crisis, verwachten analisten dat het na kerst ook druk zal zijn in de ‘echte’ winkels. In Groot-Brittannië wordt alleen eerste kerstdag gevierd. Op ‘onze’ tweede kerstdag zijn de winkels dus open en dat trekt altijd veel mensen.
Qua omzet zal de decembermaand van dit jaar dan ook zeker hoger zijn dan die van vorig jaar. Het eerste Christmas shopping-weeekend, van 5 en 6 december, brak volgens het Engelse vakblad British Retail Week namelijk ook al alle records. Vooral in Londen stroomden de winkelstraten vol met kooplustige consumenten.
Op Retail in Beeld is een fotoreportage te zien van Christmas Shopping in Londen. Harrods pakt uit met een kerstetalage die volledig is gewijd aan het sprookje The Wizard of Oz, Selfridges liet zich inspireren door beroemde sprookjes als Roodkapje, de Gelaarsde Kat en Assepoester. En Marks & Spencer kondigde groots aan dat zij al 125 jaar kerst vieren.
Online oorlog breekt uit bij Engelse retailers
Gepubliceerd op 24 december 2009 om 00:00
Reacties 0