Britse supermarkten voldoen aan gedragscodes van mededingingsorgaan
Gepubliceerd op 20 april 2005 om 00:00
Het Office of Fair Trading (OFT), de Britse tegenhanger van de Nederlandse NMa, oordeelt dat de Britse supermarkten zich grotendeels houden aan de geldende gedragsregels. Het rapport `Supermarkets Code of Practice` brengt de relatie van 500 leveranciers met de vier grootste supermarktketens (Tesco, Asda, Sainsbury`s en Safeway) in kaart.Toch blijft het een feit dat alleen de grootste merkfabrikanten nog op gelijk niveau met supermarktketens kunnen onderhandelen. Supermarkten vragen in sommige gevallen grote geldbedragen aan fabrikanten om hun producten in de winkels te mogen verkopen, wat officieel door de OFT verboden wordt. Supermarkten mogen alleen betaling eisen voor de introductie van nieuwe producten die er voorheen niet verkocht werden. Ook tegen de voortdurend dalende prijzen die supermarkten fabrikanten bieden kunnen de kleinere leveranciers het minst weerstand bieden. De grote macht van de supermarkten wekt wel een groeiende weerzin onder consumenten. Uit het recente rapport `British Lifestyles` van Mintel blijkt dat er een zekere rebellie onder consumenten ontstaat. Zij gaan vaker naar kleine buurtwinkels en markten.
Reacties 0