‘Vrouw in retail moet meer uren werken’

Werkgevers en vakbewegingen moeten met meer concrete ideeën komen om vrouwen te stimuleren meer te werken. Dat vindt staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken. In de retail heeft 64 procent van de vrouwen een kleine deeltijdbaan, aldus voorzitter Pia Dijkstra van de Taskforce Deeltijdplus, die een kleine drie jaar geleden werd ingesteld om te onderzoeken hoe vooral vrouwen met een kleine deeltijdbaan gestimuleerd kunnen worden meer te werken.

Bij winkelketen Zeeman heeft in Nederland 56 procent van de vrouwen een voltijdbaan. Voor de detailhandel een hoog percentage. Maar bij Zeeman in België en Frankrijk ligt dat nog zo’n twintig procent hoger, zei Cees van Gend van de textielketen.

Zeeman, waar 96 procent van het personeel vrouw is, is een van de bedrijven die op verzoek van de Taskforce meedoet aan een van de proefprojecten om te zien hoe kleine deeltijdbanen 'opgeplust' kunnen worden. De werkgroep keek binnen het bedrijf naar de internationale verschillen.

“In België en Frankrijk is het gebruikelijker dat vrouwen een fulltimebaan hebben”, aldus Van Gend. Daar wordt anders aangekeken naar de balans tussen werk en privé. Zo vinden in Nederland meer vrouwen dat zij een slechte moeder zijn wanneer zij fulltime werken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!