Amerikaanse consumenten stappen, aangemoedigd door de economische crisis massaal over op huismerken. Volgens marktonderzoeker Mintel ziet het ernaar uit dat ze de private labels ook na de recessie trouw blijven.
De verkoop van het aantal huismerken groeide van januari 2009 tot oktober 2009 met 5,3 procent. Het totaal aantal verkochte supermarktartikelen daalde met 2,3 procent. Vooral van de productcategorieën zuivel, blikgroenten en fruit, babyvoeding, diepvriespizza’s, dressings, mayonaise en snacks kochten consumenten veel meer private labelproducten.
Vooral bestaande, en dus niet nieuw gelanceerde huismerken, nemen veel van de groei voor hun rekening, zo signaleert Mintel. Dat betekent dat consumenten bekende huismerken (her)ontdekken.
Retailers als Walmart, Target en 7-Eleven reageren op de vraag naar private labels met marketingcampagnes die inzetten op vertrouwdheid en ‘waar voor je geld’. A-merken als Kraft en Kellogg zetten in hun campagnes innovatie en emotie centraal.
Consument VS kiest voor huismerken
Gepubliceerd op 15 januari 2010 om 00:00
Reacties 0