Ahold-topman houdt vast aan ambitieuze doelstellingen

Ahold-topman Anders Moberg houdt vast aan zijn doelstellingen dat de supermarkten in 2006 een omzetgroei van 5% moeten laten zien, dat de operationele marge 5% dient te bedragen en dat er een rendement van 14% wordt behaald op de netto activa. Deze doelstellingen zijn zeer ambitieus en critici betwijfelen dan ook of ze haalbaar zijn, zeker op de gestelde korte termijn. Zo is van alle Ahold-supermarkten alleen Stop & Shop tot nu toe in staat gebleken om een operationele marge van meer dan 5% te behalen. De operationele marge van het Ahold-concern als geheel bedroeg in 2004 niet meer dan 2,4%, tegen 6,7% voor Wal-Mart en 6,8% voor Carrefour. Ahold heeft in de VS veel concurrentie te duchten, bijvoorbeeld van Wal-Mart dat pogingen onderneemt om voet aan de grond te krijgen in het noordoosten van het land - daar waar Ahold sterk vertegenwoordigd is. Toch presteert dochter Giant-Carlisle goed: in 2004 steeg de omzet met 5,9% en het bedrijfsresultaat met 20,8%. Ook in Europa ziet Ahold zich geconfronteerd met een verzadigde markt en toenemende concurrentie. Albert Heijn presteert redelijk goed: het marktaandeel steeg licht in 2004 en de operationele marge ligt vrij dicht bij de 5%, namelijk op 4,7%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!