Twintig procent van de webwinkels krijgt regelmatig klachten over transportschade aan verpakkingen. Dit blijkt uit een enquête van Topa Verpakking, die werd uitgevoerd tijdens de Webwinkel Vakdagen.
De honderd geënquêteerde winkeliers schatten dat gemiddeld 3,5 procent van hun verzendingen schade lijdt. De belangrijkste oorzaken van schade zijn de slechte kwaliteit van de verpakking, (poging tot) diefstal en foutieve handeling door postbodes, verzendhuizen en koeriers.
Transport bleek een ‘hot topic’ bij de bezoekers; de relatie tussen webwinkels en hun klanten valt of staat volgens de webwinkeliers met een correcte afwikkeling van de levering, zodat de klant een product in goede staat geleverd krijgt.
De meest ideale verpakking heeft volgens de online retailers dan ook een professionele uitstraling en is bedrukt in de eigen huisstijl. Daarnaast wordt er waarde gehecht aan duurzaamheid en eigenschappen als waterwerend, licht en sterk.
De distributie van webwinkelproducten wordt door 98 procent van de winkels zelf geregeld; dit komt doordat het veelal om kleine bedrijven gaat en uitbesteding een te prijzige optie is. Daarbij gaf 87 procent van de webwinkels aan hun producten via pakketpost te sturen; 33 procent via brievenbuspost en dertien procent via koerier/expressepost.
De webwinkelbranche heeft in 2009 ongeveer 2,42 miljard euro omgezet aan non food producten. Dit blijkt uit de Multichannel Monitor naar het (online) oriëntatie- en koopproces. Hieruit is af te leiden dat de schadepost voor webwinkels als gevolg van slecht verpakkingsmateriaal circa 24 miljoen euro bedraagt, aldus Topa Verpakking.
Webwinkels kampen met transportschade
Gepubliceerd op 10 februari 2010 om 00:00
Reacties 0