De sleutel tot meer omzet ligt vaak in de winkel zelf en daarom is winkeleffectiviteit het thema waar het de komende jaren om draait in de retail. Dat vindt Ad van Antwerpen, directeur van retailadviesbureau aDekwaad.
Bij veel retailers ligt de focus op het genereren van traffic, terwijl kansen op verkoop aan bestaande bezoekers onbenut blijven”, stelt Van Antwerpen. “Zonde, zeker als je bedenkt dat in de non food-winkels meer dan zestig procent van de bezoekers weer vertrekt zonder te kopen en zestig tot 75 procent van de aankoopbeslissingen pas in de winkel wordt genomen.”
De essentie van winkeleffectiviteit is meer omzet halen uit bestaande klantenstromen. Twee aspecten staan daarbij centraal: het verhogen van het bonbedrag en het maximaliseren van het bonbedrag. Van Antwerpen: “Het vreemde is dat veel winkels vooral op omzet sturen en dus geen idee hebben hoe effectief hun winkels eigenlijk zijn. En dat terwijl kleine aanpassingen in winkelindeling, routing, signing, pricing en instore communicatie de verkoopkracht en dus de omzet van de winkel een flinke impuls kunnen geven.”
‘Het draait de komende jaren om winkeleffectiviteit’
Gepubliceerd op 10 februari 2010 om 00:00
Reacties 0