Is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een zegen voor de samenleving of is het een uitgekauwd onderwerp met een hypocriet sausje? Deze stelling stond op het programma van de Channel Panel Season Session, die eind vorig jaar plaatsvond. Een nabeschouwing.
Marco Wolters, divisionmanager Durables bij onderzoeksbureau GfK Benelux, gaf in zijn bijdrage aan hoe de consument aankijkt tegen MVO en de ontwikkelingen die in dit kader plaatsvinden. In niet mis te verstane bewoordingen onderstreepte Wolters het (commerciële) belang van MVO: “Merken die niet duurzaam zijn, zullen worden afgewezen door consumenten.”
Volgens de onderzoeker is het belangrijk dat alle afdelingen van een bedrijf overtuigd zijn van het nut van MVO. “Zorg ervoor dat MVO topdown wordt ingevoerd. De directie moet heilig overtuigd zijn van de meerwaarde, alleen dan kun je het overbrengen naar de rest van de organisatie.” Bovendien is het volgens Wolters essentieel dat bij de uitvoering van een effectief MVObeleid goed is nagedacht over de zogenaamde ABCD-formule: Autenticity, Business Purpose, Consistency en Distinctiveness.
Het gehele artikel is te lezen in het februarinummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Is MVO uitgekauwd of een zegen?
Gepubliceerd op 16 februari 2010 om 00:00
Reacties 0