Prijzenoorlog kost 34.000 banen

De prijzenoorlog heeft inmiddels zo’n 34.000 voltijds banen bij supermarkten, merkfabrikanten en toeleveranciers gekost. Dit stellen Laurens Sloot van EFMI en Jan-Willem Grievink van CapGemini op basis van onderzoek. Sinds het uitbreken van de prijzenslag in tussen de supermarkten heeft de levensmiddelensector 1,7 miljard euro aan inkomsten verloren en is de relatie tussen de supermarkten en de fabrikanten fors verslechterd. “Het poldermodel in supermarktwereld is helemaal voorbij. Er zijn bijna dagelijks conflicten en rechtzaken. De prijzenoorlog zet de onderlinge relaties tussen supermarkten en leveranciers fors onder druk”, zegt Sloot. De helft van de gederfde inkomsten van € 1,7 miljard ging volgens de onderzoekers direct ten koste van de winst (€ 850 miljoen). De andere helft werd bespaard op personeel. Bij een gemiddeld salaris voor een fulltimebaan (€ 25.000) komt dit volgens Sloot en Grievink dus neer op een verlies van 34.000 full time arbeidsplaatsen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!