Uitspraak in zaak AH-Unilever wekt verbazing
Gepubliceerd op 2 mei 2005 om 00:00
De overwinning van Albert Heijn in de rechtszaak tegen Unilever over de huismerken van het supermarktconcern, heeft in de branche over het algemeen tot verbazing geleid. Het is een zwarte dag voor fabrikanten van A-merken, meent supermarktdeskundige Gerard Rutte. Bas Kist van merkenbureau Shield Mark oordeelt dat A-merken wel heel makkelijk nagemaakt kunnen worden. “Dat Albert Heijn zomaar A-merken kan kopiëren leidt tot verwarring bij de consument”, aldus Rutte. Hij denkt dat de relatie tussen supermarkten en A-merkfabrikanten naar aanleiding van de uitspraak verder zal verharden. “Waar blijf je met je merk als een supermarkt het ongestraft kan namaken. De macht van de supermarkten groeit hierdoor sterk.” Kist van Shield Mark noemt de uitspraak van de rechter ‘in het algemeen een nederlaag voor het A-merk'. ‘Fabrikanten steken miljoenen euro's in de ontwikkeling en marketing van nieuwe producten. Nu kunnen anderen heel dicht in de buurt van zo'n product komen”, aldus Kist.
Reacties 0