De eerste Nederlandse winkel van de Ierse formule Primark kan wekelijkse rekenen op flinke bezoekersaantallen. Het filiaal, dat sinds december 2008 in winkelcentrum Rotterdam Alexandrium is gevestigd, krijgt gemiddeld drieduizend consumenten per dag over de vloer, aldus storemanager Mervin Davidson. "Elke dag komt er een grote vrachtwagen nieuwe artikelen aanleveren; in de aanloop naar feestdagen leveren twee trucks goederen. En die zijn allemaal in no time uitverkocht.”
De drukte gaat in de winkel gepaard met veel chaos. Veel artikelen liggen op de grond en medewerkers doen hun best om de kleren op tijd in de schappen te krijgen. “Vrouwen zijn er inmiddels aan gewend”, laat Davidson weten. “De drukte nemen zij voor lief, het maakt het alleen maar dat zij meer gaan graaien naar spullen.”
Wat is het geheim van het succes van Primark? “De combinatie van heel veel aanbod voor een spotprijs”, denkt Kees Paulussen, consultant bij retailadviesbureau Retail Management Center. “Een dergelijk concept kennen wij in Nederland niet. Kijk hier bijvoorbeeld: een blauwe broek voor zes euro. Het ziet er leuk uit, de prijs is laag. Alleen de stof is niet je van het, maar dat weten de shoppers ook. Zij zien dat de broek in alle kleuren verkrijgbaar is en dat deze er redelijk hip en trendy uitziet. Dus nemen ze hem mee.”
Paulussen voorziet over tien jaar twintig Primark-winkels in Nederland. Wanneer Primark nieuwe winkels opent is niet bekend. Wel laat de formule weten dat er 'nog een filiaal' komt. Kenners voorzien een winkel in Nijmegen of Hoofddorp, maar dat wil de directie niet bevestigen.
Nederlandse Primark-winkel succesvol
Gepubliceerd op 7 april 2010 om 00:00
Reacties 0