Lidl weer voor de rechter

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Hamburg plaatst Lidl weer in het beklaagdenbankje. Dit omdat de discounter in diverse reclameuitingen beweert fair-trade kleding te verkopen, terwijl de organisatie van mening is dat de arbeidsomstandigheden van de verantwoordelijke arbeiders in Bangladesh beneden alle peil zijn.

De consumentenorganisatie wordt in deze opvatting gesteund door de Schone Kleren Kampagne (SKK). Deze club zet zich in voor arbeiders in de wereldwijde kleding- en sportgoederenindustrie. Verder steunt ook mensenrechtenorganisatie European Center for Constitutional and Human Rights de actie van de Duitse consumentenorganisatie.

Uit onderzoek van de twee steunende partijen kwam naar voren dat de arbeidsomstandigheden van de textielwerkers ver beneden peil zijn. ‘We hebben genoeg feiten verzameld om voor de rechter te kunnen bevestigen dat de boodschap van Lidl niet klopt. Wanneer je aangeeft dat kleding fair-trade is, moet het ook daadwerkelijk fair-trade zijn’, aldus een woordvoerder van Verbraucherzentrale Hamburg. 

Lidl wil vooralsnog niet reageren op de aanklacht. Mocht de supermarktdiscounter schuldig worden bevonden dan kan het rekenen op een boete die kan oplopen tot 250 duizend euro. De afgelopen jaren is Lidl diverse malen negatief in het nieuws gekomen wanneer het gaat om arbeidsomstandigheden. Om dit imago te verbeteren, opperde de discounter in Duitsland onlangs voor het invoeren van minimumloon voor werknemers in de detailhandel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!