Nederlanders vinden Coca-Cola en Unox de verleidelijkste merken. Dat blijkt uit een onderzoek naar de verleidingskracht van merken door BR-ND en Metrixlab. Vooral de belangen ‘gezondheid en sportiviteit’ en ‘schoonheid en seksualiteit’ hebben een grote invloed op brand appeal.
Onderzoekers Dr. Kim Cramer en Alexander Koene hebben achtduizend Nederlanders ondervraagd over 196 merken in 23 categorieën. Uit de reacties blijkt dat merken verleidelijker worden gevonden naarmate ze in staat zijn de fundamentele menselijke belangen te raken. Voorbeelden van de in totaal 24 belangen zijn ‘gezondheid-voeding’, ‘passie-sexy’ en ‘ongebonden-onafhankelijk’. Tevens is het voor de verleidelijkheid van het merk belangrijk meerdere belangen aan te spreken en belangen uit verschillende belangengroepen te raken.
Daarnaast wordt een merk aantrekkelijker wanneer het hoog scoort op onverwachte belangen. Bij een sterk luchtvaartmerk verwacht men een hoge score op veiligheid, ontspanning en innovativiteit. Singapore Airlines is echter als enige luchtvaartmerk in de top tien geëindigd en scoort hoog op onverwachte belangen zoals seksualiteit, esthetiek, zorgzaamheid en individualiteit.
Reacties 0